Nieuws

Blogs

Elise Zandstra

BlogsHet profiel van een goede manager

Tijdens onze laatste bijeenkomst van ons programma “Talent in Uitvoering” kwam de vraag aan de orde waaraan je een goede manager kunt herkennen. De bijeenkomst vond plaats in het prachtige raadhuis van de gemeente Leidschendam-Voorburg: Huize Swaensteyn (zie foto). Tijdens het eerste halfjaar zijn thema’s als persoonlijk leiderschap, communicatie en effectieve beïnvloeding aan de orde geweest. Deze dag stond geheel in het kader van management en leidinggeven.


Na een snuffelronde in de bekende management-literatuur en een aantal zelftests over de managementstijlen en rollen die ons passen, hebben we als jonge garde gebrainstormd over het profiel van een goede manager.


Wij verwachten dat een goede manager:


#1 zichzelf kent en altijd op zoek is naar zelfverbetering.
Echte managers kunnen hun eigen persoon managen. Het begrijpen van het eigen gedrag is een must om zelfonderzoek te doen. Zoals Covey verwoord: Hij die over anderen regeert, dient meester over zichzelf te zijn.

 

#2 het goede voorbeeld geeft. Medewerkers willen niet alleen horen wat er van hen verwacht wordt, ze willen het ook zien. Wees dus een rolmodel voor uw medewerkers en doe de goede dingen. Dit betekent vanuit visie, passie en bevlogenheid prioriteiten stellen, de belangrijke dingen eerst. Start met het doel in gedachten. Het gewenste resultaat is het uitgangspunt om in te zetten op die activiteiten die helpen om dat doel te bereiken.

 

#3 slim omgaat met de inzet van mensen en middelen. Denk als een voetbalcoach. Wie is de beste man/vrouw voor deze functie? Door een teamgeest te kweken kunnen individuele capaciteiten optimaal worden ingezet voor het grotere geheel. Zorg als manager voor een transparante en doelgerichte aanwending van middelen.

 

#4 vakbekwaam is en zaken uit handen geeft. Het is zaak te begrijpen waar het overgaat in uw vakgebied. De overtuiging is echter dat de medewerker dé expert is op zijn vakgebied. De manager weet dat hij zelf op inhoudelijk vlak niet de beste is.

 

#5 vertrouwen geeft aan zijn mensen. Een goede manager is vergevingsgezind. Fouten maken mag, anders kom je geen stap vooruit. Ook informeert de manager het team over wat er speelt in de organisatie.

 

#6 de helft van zijn tijd beschikbaar is voor zijn medewerkers. Door de halve werkweek in de agenda vrij te houden van afspraken, vergaderingen en overleg is de manager benaderbaar voor zijn/haar team.

Ondanks een aantal algemeen geldende managementprincipes verschillen de stijlen van onze managers aanzienlijk. En dat is misschien maar goed ook. Onze organisaties zijn verschillend en de ene medewerker is de andere immers ook niet. Verschillen in de motivatie en  competentie, risico’s en feedback, producten en de levensfase van de organisatie hebben in praktijk een veelvoud aan leiderschapsstijlen tot gevolg. Succesvolle managers kunnen hun stijl en gedrag aanpassen aan een gegeven situatie. Effectieve leiders hebben de beschikking over een compleet gedragsrepertoire en kiezen de juiste stijl bij de juiste situatie: situationeel leidinggeven.




Deel dit bericht



Reacties (0)



This thread has been closed from taking new comments.